YOSEMITE NATIONAL PARK & HIGHWAY 1

Några dagar har nu gått och vi har hunnit avverka ännu en del av vår resa!

Vi lämnade San Francisco runt 10.00 i torsdags och styrde kosan mot Yosemite National Park. Att ta sig ut ur den staden var ett äventyr i sig, men Tess skötte sig exemplariskt och vi kunde till slut börja rulla på, utan problem, mot vårt nästa stopp. Med matstopp inräknat, så tog vår färd ungefär 6-7 timmar, exakta tiden kommer jag inte ihåg. Men vi anlände till parken och kunde redan på en gång inse att vi skulle få uppleva något magiskt! Det landskapet som vi åkte igenom, är så svårt att beskriva med ord. Det närmaste vi kom var: sagolikt!

Vi sov i tält på en camping utanför parken som hette Summerdale Campground. En supertrevlig liten hostess som jobbade där, hjälpte oss till och med att sätta upp tältet (independant women you know!). Hon var en riktig pärla! Hon lånade oss till och med en presenning att ha under tältet, då vi såklart glömt bort att köpa det.
Vi tog oss upp redan vid 06.00, på inrådan från den snälla damen och började köra mot parken strax före 07.00, för att undvika de hemska köerna och det mesta av folket. Efter parkeringen, så tog vi oss med deras kostnadsfria shuttlebus till den trail som vi fått tips om att hika: Mist Trail. Vi hikade och halvt klättrade oss genom denna väg och kom till slut fram till Vernal Fall. Ett massivt vattenfall! Vi klädde in oss i våra regnponchos och började klättra uppför stentrappan bredvid fallet. Vi blev dyngsura, men det var så värt det! Vilken upplevelse!

Efter hiken så åt vi lunch i parken, gick vidare till ängarna nere i Yosemite Valley och kollade in det gigantiska Yosemite Falls. Väl tillbaka i bilen, så tog vi även en tur upp till Glacier Point, som bjöd på en makalös utsikt! Man ville bara slå sig ner och stirra ut i vyerna och aldrig gå därifrån. Vi åkte därefter tillbaka till vår camping, kokade lite pasta med pastasås över den öppna elden och gjorde en tidig kväller.

Vi ställde idag klockan på 05.00, för att vi hade en heldag i bilen framför oss. Vi bilade ner från Yosemites höga berg och ner till Kaliforniens långa slätter. Temperaturerna har varierat mellan 14 grader, upp till 38 grader, så ni kan ju förstå vilket landskap vi pratar om! Då stora delar av Highway 1 var avstängt, så kunde vi bara ta oss till Big Sur, men det var det så värt! Därefter har vi kört och kört och kört. Vi hade först som plan att spendera natten i Santa Barbara, men vi hamnade till slut i Santa Monica redan idag. Vi har tagit in på ett motell och kommer imorgon att checka in på vårt hostel som ligger alldeles nere vid stranden, stay tuned!

Turisten Therese som fick köpa keps för att skydda sig mot solen!