SAN FRANCISCO, DAY 1 & 2

God kväll från San Francisco!

Vilka dygn vi har haft! Vi lyfte från Arlanda 13.25 igår, måndag och framför oss hade vi 10 timmar på ett flygplan, som vi lyckades avverka väldigt smidigt. Tess fick sova väldans mycket, medan jag och Elin inte fick sova ett dyft. Vilket kanske var mindre bra, för vi var ju så där lagom pigga vid ankomsten. Direkt när vi kom fram så letade vi på vårt hostel, (efter tågresa och byte till ersättningsbuss och en till tågresa). Vi gick en promenad till China Town, som ska vara USA's största och kikade runt lite där. Vi åt middag på en restaurang precis bredvid vårt hostel och gick till sängs väldigt tidigt, då vi varit vakna i nästan ett dygn.

Denna dag har varit desto mer händelsefull! Vi vaknade av oss själva före klockan 06.00 imorse alla tre, gjorde oss i ordning på en gång och åt frukost här på vårt hostel vid 07.00. Vi tog en Cable Car ner till Fishermans Wharf och vandrade över till Pier 33, där vi boardade en båt till Alcatraz Island. Det var något av det häftigaste ställena jag har besökt! Det var en superbra audio tour som man fick ta genom fängelset och områdena runt omkring. Vi fick även lyssna till en som berättade om "Birdman", en av fängelsets mest kända fångar. Och till råga på allt, så var en av de två fångar, som fortfarande finns i livet och har suttit som fånge på Alcatraz, på plats och signerade sin bok idag. Vi köpte hans bok och fick den signerad, väldigt häftigt!

Efter Alcatraz tog vi båten tillbaka till hamnen och begav oss genast för att hämta ut vår första bil. Vi blev i extas, när vi insåg att vi fått en silvrig Ford Mustang, såklart en cab! Denna bil kommer bli så sjukt bra att köra ända till Las Vegas. Vi fick dock veta att en stor del av Highway 1 är avstängd, vilket vi inte alls räknat med, men vad ska man göra?

Efter att vi hämtat bilen, begav vi oss återigen ner mot hamnen. Vi stannade först till vid Lombard Street, världens mest kurviga gata och vi fick bestiga väldigt branta backar för att ta oss dit, en upplevelse i sig. Under eftermiddagen och kvällen har vi strosat längs med Fishermans Wharf och Pier 39, där vi även åt middag på Bubba Gump Shrimp Co. Även om jag personligen inte äter skaldjur, så fick jag mig en väldans god sallad i alla fall! Vi avslutade dagen med att gå till Target och inhandla tält, sovsäckar och diverse campingutrustning, eftersom vi beger oss till Yosemite National Park på torsdag! Men först, en heldag till i underbara San Francisco!

På Clarion Hotel på Arlanda, innan avgång!